W książce dla nauczyciela zaproponowanej przez Małgorzatę Jas
czytelnik znajdzie wprawdzie tradycyjny wzór rozkładu materiału
nauczania, ale na tym koniec podobieństw do znanych wszystkim
przewodników metodycznych. W Poradniku metodycznym Małgorzaty
Jas znajdują się przede wszystkim rozważania na temat zagadnień nie tak
konkretnych i służących do bezpośredniego zastosowania na lekcji, ale
równie przydatnych, ważnych z punktu widzenia współczesnego nauczania.
Autorka porusza bowiem kwestie, nad którymi każdy nauczyciel gimnazjum
zastanawiał się zapewne niejednokrotnie:
- Jakie jest współczesne gimnazjum?
- Jak ocenić sens jego istnienia po dziesięciu latach od reformy
edukacji?
- Jakie specyficzne zadania należy mu wyznaczyć z perspektywy
dziesięciu lat doświadczeń?
- Jaki jest współczesny gimnazjalista?
- Jakie cechy różnią jego pokolenie od generacji wcześniejszych?
- Z jakimi problemami, charakterystycznymi dla swego wieku, się
boryka?
- Co sobie ceni, a do czego nie przywiązuje wagi?
- Jaki powinien być współczesny nauczyciel w gimnazjum?
Na te pytania stara się znaleźć odpowiedź Małgorzata Jas w swoich
rozważaniach. Przywołuje opinie ekspertów, autorytetów w dziedzinach
psychologii, socjologii, pedagogiki, ale również – zgodnie z duchem
czasu – ekspertów od kultury masowej i marketingu. A wszystko to w
perspektywie kontaktu ze współczesnym młodym człowiekiem, którego należy
wprowadzić w dzisiejsze, niełatwe życie. Oto słowa autorki, które
oddają ducha tych rozważań: „Sztuka polega na tym, aby nauczyć się
postrzegać to pokolenie nie w kategoriach osądu ‘gorsi niż poprzednie
roczniki uczniowskie’, ale w kategoriach inności od poprzedników.
Tęsknota nauczyciela generacji ‘przedigrekowej’ za ułożonym,
przewidywalnym uczniem jest dziś tak samo powszechna, jak niemożliwa do
spełnienia”. I w swoim
Poradniku metodycznym Małgorzata Jas
daje konkretne wskazówki, jak temu zadaniu sprostać. Odwołuje się przy
tym do konkretnych tekstów i konkretnych zadań zamieszczonych w nowych
Przygodzie
z czytaniem i
Przygodzie z pisaniem.W
Poradniku do klasy pierwszej znajdą się ponadto materiały
źródłowe na temat kompetencji kluczowych, zaleconych do realizacji w
szkołach Unii Europejskiej przez Parlament Europejski i Radę Europy, a
także nowej podstawy programowej z języka polskiego dla gimnazjum i
liceum (jako szkoły, do której przygotowuje gimnazjum).